Don Hahn patrí k disneyovským legendám. Okrem pôvodného Levieho kráľa, kasového trháku z roku 1994, natočil aj slávnu Falošnú hru s králikom Rogerom či tradičné Krásku a zviera. Na konte má aj dve nominácie na Oscara.
Nebál ste sa, že prevodom do 3D stratí Leví kráľ kúzlo? Bál, a ako! Keď robíte niečo, čo nikto pred vami neskúsil, a ešte sa to týka veci, ktorú ľudia zbožňujú, nemôžete nebyť nervózny.
Čo teda bolo najťažšie? Bude to znieť banálne, ale najviac sme sa zapotili, keď sme vymýšľali, ako dodať ďalší rozmer niečomu, čo ho nikdy nemalo. Realita ho má prirodzene, ale štylizovaný kreslený obrázok je proste placka.
Kedy vás napadlo, že urobíte trojrozmerného Levieho kráľa? Je to asi päť rokov. Najprv sme vyrobili prvý 3D animovaný film pre Disneyho, volal sa Strachopud. Potom sme do 3D skúsili previesť starý bábkový film Ukradnuté Vianoce od Tima Burtona - potrebovali sme si overiť, že bude nová technológia fungovať aj na starej látke. A potom sme sa len presunuli ku kresbám.
S Timom Burtonom teraz točíte film FRANKENWEENIE. Aký bude? Nachádzame sa uprostred natáčania, takže nemôžem nič prezradiť. Burton je však geniálny tvorca. Poznáme sa už z čias, kedy začínal u Disneyho ako animátor, takže viem, čo hovorím.
Ako ste sa dostal k animácii? Začínal ste predsa ako muzikant. Som vyškolený perkusionista a hudbu som študoval. Potom som sa náhodou dostal k Disneymu a začal som sledovať paralely medzi animáciou a hudbou. Našiel som ich veľa a bol som lapený. Film sa podobá na symfóniu, má tiež vrcholy i pády, pomalé i rýchle pasáže a veľkolepé finále. A ešte niečo navyše.
Akú budúcnosť věštíte animovanému filmu? Animovaný film zažíva zlaté časy. Venujú sa mu tvorcovia zo všetkých kútov sveta, stále častejšie sa do neho púšťajú aj tradiční filmoví rozprávači, ako je Spielberg alebo Jackson. To ho posúva vpred, rovnako ako nové technológie. Myslím, že nás čaká obdobie hojnosti.
Animácia teraz prebieha takmer výhradne na počítači. Zanikne klasické remeslo? Úplne snáď nie. Tvorcov, ktorí skicují na papier, síce ubúda, ale stále sa ešte vo filme uplatňujú aj skvelí výtvarníci. Pozrite sa na CHOMETTE, Miyazakiho, Burtona - to sú klasici, ktorí si svoje metódy vziať nenechajú. A hlavne - divák nechodí do kina na technológie, ale za zábavou a je mu fuk, či ju tvoria pixely, alebo ťahy štetca.
A čo rozprávky, majú šancu u generácie odkojených internetom? Žáner rozprávky žije, len sa trochu premenil. Veď napríklad Harry Potter je tiež rozprávka - ponúka kúzla i nadprirodzeno, len má netradičný obal. Rozprávkové príbehy budú mať vo filme vždy miesto, dokázal to aj Tim Burton Alenkou v ríši divov.
Na čom vlastne stojí dobrý animovaný film? Na kvalitnom príbehu, bez neho to nejde. Vezmite si filmy Ratatouille a Vzhůru do oblak: jeden je o potkanoch, druhý o dôchodcovi, ktorý letí s domom do Južnej Afriky. Človek by povedal, že z niečoho takého môže vzísť len úplná šialenosť, prepadák. A pritom je to presne opačne. Práve vďaka príbehu.
Pre Disneyho produkujete i dokumenty o prírode. Beriete to ako relax? Relaxácia by som tomu určite nehovoril, točiť filmy o zvieratách je celkom drina. Teraz treba naše štáby sledujú šimpanzov v Afrike. Človek si pri kontakte s prírodou uvedomuje, ako je naša existencia krehká, že by sme podľa toho mali so svetom zaobchádzať, a túto emóciu sa snažím vložiť aj do výsledných filmov. Keď si ich potom pustíte v obývačke, mala by na vás dýchnuť. Snáď to tak je.
V minulosti sa animátori vydávali do prírody, aby verne zachytili pohyb zvierat. Robí sa to aj dnes? Samozrejme. Kvôli Levom kráľovi sme poslali tím animátorov do západnej Afriky a tiež do zoo a rezervácie v Štátoch, kde sa zvieratami žili. Jim Fowler, ktorý mal v televízii slávnu show Wild Kingdom, nám tiež priamo do štúdia priviedol živého leva. A potom sme mali experta cez anatómiu zvierat Stuarta Sumida, ktorý nás učil všetko o stavbe zvieracieho tela. Bolo to ako začať znovu chodiť do školy.
Čo pre vás Leví kráľ znamená teraz, s odstupom času? Animácie má výhodu v tom, že je nadčasová. Kreslené filmy nestarnú a platí to aj pre Kráľa, takže keď sa na neho pozerám, mám pocit, akoby som ho dokončil včera. Pre mňa osobne je ale Leví kráľ hlavne tím úžasných ľudí. Nikdy predtým ani potom som nič také nezažil. Dodnes sa stretávame, stali sa z nás priatelia. Leví kráľ je skrátka ten typ filmu, o ktorom môžete povedať, že vám zmenil život.
Čo vám dala práca u Disneyho? Na tomto štúdiu je najcennejšie, že si váži ľudí a ich nápady. Vyhráva ten najlepší a je jedno, či ho mal režisér, alebo vrátnik. Keď som začínal, utieral som podlahy, teraz Produkujte hity. Pracoval som s legendami, naučil som sa nebáť riskovať a skúšať nové veci, som vlastne najšťastnejší človek na svete.